Рад са децом јасленог узраста одвија се према Основама програма неге и васпитања деце узраста од шест месеци до три године, где се истиче да се ''васпитање и нега деце врши стварањем повољне васпитне средине у којој ће дете стицати искуства по сопственом програму, откривајући себе и своју околину, у којој ће бити активно у складу са својим потребама и могућностима''.
У раду са децом јасленог узраста полази се од принципа јединства неге и васпитања. Процес неге и васпитања прилагођава се сваком детету, његовим потребама и могућностима. Нега подразумева и превентивну здавствену заштиту, којом се чува здравље деце и превенирају болести.
Игра има централно место у раду са децом као водећа активност крозкоју деца расту, развијају се и уче. Игра омогућава, подстиче и култивишеспонтане изразе и понашања детета, а такође омогућава поштовање дечјихособености у начину откривања света око себе.
Циљеви васпитања и неге деце разврстани су према аспектима развоја -
Циљеви физичко – сензорног развоја су:
- Одржавање и унапређивање физичког здравља деце
- Обезбеђивање повољних утицаја на општи развој организма
- Стварање услова за развој кретања, правилно држање тела и овладавање моториком
- Усавршавање функција чула
- Развијање навика у сфери задовољавања хигијенских и физиолошких потреба
Циљеви социјално – емоционалног развоја су:
- Очување спонтаности и искрености детета у контакту са околином
- Неговање отворености за доживљаје
- Пружање помоћи у стицању самосталности
- Подстицање у стварању слике о себи и стицању поверења у своје способности
- Усвајање основнох моралних вредности (добро – лоше) и норми понашања
- Развијање способности учествовања у заједничким активностима са одраслима и вршњацима
- Култивисање емоционалног изражавања
Циљеви интелектуалног развоја су:
- Подстицање и неговање природне радозналости
- Подстицање развоја маште и неговање осетљивости за утиске
- Подстицање развоја сензомоторне интелигенције кроз решавањепроблема
- Подржавање спонтане вербалне и невербалне комуникације
- Подстицање развоја говора и богаћење комуникације као средства за стицање искустава и знања
- Подстицање развоја сензомоторних и перцептивних способностистварањем услова за стицање знања и искустава кроз практичнеактивности
Медицинске сестре - васпитачи улажу максималан напор и стручност како би период адаптације прошао што лакше, како би се дете без већих тешкоћа прилагодило животу у колективу. Из тих разлога интензивно и плански сарађују са родитељима да би што боље упознале дете, његове потребе, навике и могућности и у складу са тим уважиле индивидуалне различитости сваког појединог детета у организацији живота у јаслицама.
На овом узрасту је јако важно јединство неге и васпитања што значи да све животне ситуације доприносе васпитању и развоју и полако прерастају у заједничке организоване облике рада.
У богаћењу дечјег искуства и подстицаја развоја планирају се посебни задаци садржаји и активности у оквиру :
- игре
- моторичких активности
- сензо-перцептивних активности
- социјално емотивних односа
- музичко ритмичких активности
- графичко- ликовних активности
- интелектуалних активности
- језичких активности
- активности драматизације
О свим планираним активностима, адаптацији деце, праћењу и посматрању деце, сарадњи са родитељима и локалном средином,медицинска сестра васпитач води одговарајућу документацију кроз дневник рада.
Поред Основа програма, при планирању и реализацији рада са децом на овом узрасту, сестре се руководе и специфичностима и карактеристикама конкретне групе деце, тако да се у планирању рада обухвате следећи сегменти:
- превентивно-здравствена заштита
- нега и васпитне активности у току неге
- посебне васпитне активности: социо-емоционални односи, моторичке активности и игре, развој чулне осетљивости и опажања, музичко-ритмичке активности, интелектуалне активности и игре, графичко-ликовне активности и језичке активности
- активности на отвореном простору
- богаћење васпитне средине
- сарадња са родитељима
- посматрање, праћење, документовање дечјег развоја
- вредновања процеса рада и планирање
Запажања о развоју деце и процеса рада имају за циљ: очување достигнутог степена психофизичког развоја васпитне групе, конкретизацију задатка и креирање планова за наредни период.
При планирању и реализацији активности у раду са децом, медицинске сестре васпитачи користе приручнике: ''Корак по корак 1'' ''Активности за рад са децом до 3 године'' и ''Програм рада са децом до 3 године''.
Сарадња са родитељима остварује се кроз свакодневне индивидуалнеконтакте и непосредно пружање информација о актуелностима у развоју детета, кроз тематске родитељске састанке и радионице у вези са одређеним темама. Сарадња се одвија и кроз директно ангажовање родитеља у васпитно образовном процесу и животу васпитне групе.
Унапређење квалитета васпитно образовног рада у јаслицама одвија се кроз стручно усавршавање сестара, примену акредитованих програма, праћење и евалуацију.
Медицинске сестаре - васпитачи размењују искуства и стручно се усавршавају кроз рад Актива васпитача и медицинских сестара. У Установи се организују и семинари за медицинске сестре-васпитаче, акредитовани од стране Министарства просвете или интерног карактера.